Agabum Agabum
Menu

Dyskografia

Jahiar group

Jahiar Azim Irani – wokal, santur, cymbały
Agnieszka Sylwia Kołczewska – wokal, djembe, congi, instrumenty perkusyjne
Agnieszka Tomala – gitara, tar, kontrabas
Kurtmołła Abdulganijew – akordeon, pianino
Rafał Maj – udu, darabuka, instrumenty perkusyjne

Aranżacja wszystkich utworów: JAHIAR GROUP
Nagrań i zgranie materiału dokonano w studiu „INIGO” w Krakowie (luty 2000)
Jahiar Group powstał w Lublinie w 1998 roku.. Jest to międzynarodowy kwintet, składający się z muzyków różnych kultur: Persa, Tatara krymskiego i trójki Polaków. Jest to pierwszy taki zespół w Polsce. W naszych kompozycjach inspirujemy się muzyką perską, turecką, afgańską, hinduską i ukraińską. Płyta „Teheran” to nasz pierwszy album.

„… Naszą muzyką pragniemy zilustrować świat dalekiego wschodu, tamten orientalny świat. Ciepły klimat Persji: TEHERAN ze szczytami gór „Kuh”, zielonymi zboczami, bazarem – centralnym miejscem miasta, pachnšcym dywanami, ryżem, imbirem, daktylami, brzoskwiniami, powiewem ciepłego wiatru… „Jeżeli choć raz tam się znajdziesz, będziesz chciał tam wrócić znowu”. JAHIAR GROUP śpiewa o miłości, wolności, młodości ale także o niespełnionych marzeniach, wielkiej tęsknocie, o tym, żeby nie było więcej wojen i podziałów. Przecież świat jest jeden dla wszystkich i chociaż jest wiele kultur, wiele ras to nie ważne czy człowiek jest biały, czarny ani z jakiego kraju pochodzi, ponieważ wszyscy mają marzenia, pragną miłości i spełnienia, kochają młodość. Muzyka nie zna granic, jednoczy ludzi dlatego nasza muzyka jest dla wszystkich”.
Ciekawe brzmienie nasz zespół zyskuje dzięki zastosowaniu oryginalnego starożytnego perskiego instrumentu – SANTUR, różnego rodzaju bębnów: congi, djembe, darabuka, bata oraz akordeonu, gitary i taru (dalekowschodni instrument strunowy). Całości dopełnia unikalny wokal.
Nasza muzyka spotyka się z żywą reakcją odbiorców wprowadzając ich w świat niezwykłych przeżyć estetycznych, przenosząc w orientalne przestrzenie.

Relacja z występu Jahiar Group na festiwalu „Muzyka w Krajobrazie” w Nowym Sączu (lipiec 2000):
Takiego bujania jak przy występie tej prowadzonej przez Persa Jahiara grupy to jeszcze nie było na tym festiwalu. Wielka radość muzykowania. Występ był bardzo, jak się to teraz mówi, interaktywny – Jahiar dialogował z publicznością, żartował, nawet trochę ją rozśpiewał. Wspólne bujanie, klaskanie – przy pieśniach głównie o miłości. Afgańskich, irańskich, indyjskich, śpiewanych w oryginale, ale też czasem po polsku.
Jahiar to niezły showman – tańczył, śpiewał, komentował, był wodzirejem. Nawet ze strojenia perskich cymbałów robił część występu.
Przy takiej dawce „eksperymentów” na festiwalu taki koncert to świeży powiew dla publiczności. Oklaski, bisy, uśmiechy…
Krzysztof Piekarczyk

ART (muzyka.onet.pl):
„Prawdopodobnie mamy do czynienia z najlepszym rodzimym debiutem 2001 roku na scenie muzyki etnicznej
(…) W graniu Jahiar Group znacznie więcej jest tajemnicy i magii drzemiącej w muzycznej tradycji, w tym przypadku arabskiej, ale też hinduskiej czy ukraińskiej
(…) Przy pomocy egzotycznego instrumentarium i arabskiego języka, Jahiar Group oddaje klimat Orientu pachnącego – jak napisał wydawca – dywanami, ryżem, imbirem, daktylami, brzoskwiniami i powiewem ciepłego wiatru. W większości mamy do czynienia z pięknymi, rzewnymi i melancholijnymi melodiami („Kwiat”, „Donja Je Man”), które po chwili nabierają wigoru („Olmaz, Olmaz”, „Zim, Zim”). Co ciekawe, niektóre kompozycje zawierają pierwiastki cygańskie („Rahoi”) lub… latynoskie („Dżanglar”)
(…) Piękna płyta”

Rafał Księżyk (Machina 8/01):
„(…) Muzyka grupy łączy przystępność z korzennym szlifem. (…) Egzotyka i wirtuozeria orientu gładko wplatane są w ramy poetyckich ballad o przebojowej sile”.